NAGYPÉNTEK
Az Isten nagypénteki jelenvalóságát kereső imáink meghatározó gondolati és képi eleme a kereszt. Az ezen a napon megvalósuló szertartásokban személetesen jeleníti meg ezt a hívek személyes hódolata a kereszt előtt. Az idei Húsvéton számos keresztény közösség hívei arra kaptak meghívást, hogy polgári életterük és belső valóságuk egyediségében éljék meg a kereszttel való találkozást és személyes találékonysággal fejezzék ki előtte hódolatukat. Segíthet bennünket ebben Bohus Zoltán: Keresztek című üvegplasztikája.

Egy megközelítőleg félkör keresztmetszetére felépített boltíves térforma adja a kompozíció alapját – akár a Földet körül ölelő Égbolt. Az egymáshoz ragasztott, függőleges lapokból képzett üvegtömeg kékségében megsokszorozva látható az ókorban elterjed kínzóeszköz, illetve Jézus megváltó szenvedése eszközének képe. Sokkoló hatású a keresztek sokasága!
A történelmi ismeretek vagy a már megélt és biztonsággal felidézhető imaemlékek is adják nagypénteki lelkiállapotunk megrendültségének sokkját. Mégis vágyva keressük a találkozást Nagypénteknek éppen az idei Húsvéton megmutatkozó jelenvalóságával. Bohus Zoltán művének maga a komponálásmódja is lehet olyan impulzus, amellyel ennek feltárulását megélhetjük.
Nézzük meg, hogyan helyezkednek el a keresztek ebben az üvegboltozatban!
Az elő-és középteret kitöltő, több fényszerű forma mögött a háttér jobb szélén egy sötét kínzóeszköz képe látható. Az alattuk lévő sötét felületek földi állásbiztonságukat érzékeltetik. Ezzel szemben meghökkentő az üvegtest bal széléről benyúló vízszintes keresztforma a maga árnyékával – mintha az álló sötét forma párja lebegne a magasban. Ez a motívum megingatja a szemlélő földi állásbiztonságát is. Önkéntelenül is keressük helyünket ebben a térben. Hol találjuk meg? Hol találunk kapaszkodót?
Az üvegtömb különböző pontjain különböző méretekben látható keresztek sem a természeti tér perspektívája, sem az ikonok terének fordított perspektívája szerint nem viszonyulnak egymáshoz. Az üvegboltozat belsőjének – horizontvonal és függőlegesek-vízszintesek nélküli – látványában, vagyis a végtelen természetfölötti valóság modelljében is csak a kereszt-szárak merőlegesei adnak a szemlélő számára biztos tájékozódást, megtartottságot.
Megtaláljuk-e a kapcsolatunkat velük? Megtaláljuk-e a helyünket közöttük?
Bakonyvári M. Ágnes ASCJ